Ceramah di Ruang Solat Masjid Oleh Orang Bukan Islam ?

6:13 PM Unknown 0 Comments

Isu ahli politik non muslim bagi ceramah dalam masjid adalah bukan perkara yang baru, malah sebelum ini pun kita tahu pernah berlaku hal yang sama juga di negeri Selangor. Malah kejadian sebelum ini pun dah mengundang murka Sultan Selangor.

Pengurusan masjid sebelum ini diarah supaya mengambil maklum mengenai titah Sultan mengenai larangan berpolitik dalam masjid, apatah lagi bagi seorang non muslim menggunakan masjid sebagai platform untuk berpolitik.

Nampaknya ada pengurusan masjid masih 'buta perut takdak akai' bila tak mengendahkan titah Sultan. Malah yang mendengar ceramah Sivarasa pada ketika itu pun sama bengap kerana tak menghalang ceramah itu dari diteruskan.

Pengurusan masjid dan Sivarasa cuba tunjuk sikap besar kepala bila langsung tak hormatkan tempat orang-orang Islam beribadat. Masjid sepatutnya tempat menyatukan umat Islam dan bukan memecahbelahkan. Lebih teruk lagi yang jadi tukang pemecahbelah dalam masjid itu adalah adalah non muslim dan dibiarkan pak-pak imam, lebai-lebai dan bilal ? Apa cerita ?

Masjid atau surau itu bukan saja dibina oleh duit sumbangan kerajaan negeri, ia juga dibina dari sumbangan jemaah masjid yang ideologi politiknya pelbagai samada Melayu penyokong UMNO, PAS, PKR dan lain-lain. Mereka ini semua bersatu dan bersepakat atas nama agama dengan masjid sebagai platform, namun hal ini dirosakkan oleh kebodohan pengurusan masjid yang membiarkan perkara ini berlaku.

Sudahlah kesatuan orang Melayu dalam politik dipecahbelahkan , kini kesatuan orang Melayu dalam agama pun cuba dipecahbelahkan pula ? Cukup-cukuplah diperbodohkan ! Jawatankuasa masjid seluruh negeri Selangor mungkin perlu diteliti kembali supaya elemen-elemen politik semacam ini disingkirkan !

0 comments: