Isu Kelayakan BR1M

11:19 PM izardy amiruddin 0 Comments

Kalau kita rajin memerhati, orang Melayu ni cukup sensitif dengan perkara yang melibatkan agama, bangsa, harta/tanah pusaka dan hal yang melibatkan duit. Nak 'deal' dengan perkara-perkara di atas ni memang kena cukup hati-hati.

Perihal terkini pasal BRIM berkaitan hal duit. Orang naik marah sebab depa tak terima BRIM sedangkan depa layak, yang naik marah ni bukan saja yang menyokong pembangkang, yang dok sokong UMNO pun hangin satu badan . Ni belum cerita pasal yang atas pagar lagi dan kita tau yang dok terima BR1M ni majoriti-nya orang Melayu,

Bila kita nak mengurus isu-isu berkaitan ni, perkara pertama yang perlu ada dalam diri ialah punya sifat empati pada mereka yang terjejas. Letakkan diri kita dalam keadaan mereka. Tak wajar rasanya terus menyalahkan mereka sebab tak buat itu dan ini, bila dah dikecam macam ni seolah-olah tambah lagi luka di dada, sudah lah tak dapat BR1M , kena perli pulak tak buat itu ini.

Sokongan Melayu sekarang terpecah-pecah dek dengan kepelbagaian parti politik di Malaysia ni, berterusan bersikap sinikal bukan lah kaedah terbaik untuk tarik sokongan yang makin menjauh tu malah mungkin menjarakkan lagi. Tak dinafikan ada masalah dari pihak pemohon sendiri dari segi dokumentasi, mungkin hal seperti ini patut ditekankan sejak awal-awal lagi, dan berulang-kali sebab komuniti kita ni memang jenis perlu diingatkan selalu. Apa pun benda dah jadi ... dan eloklah dijadikan pengajaran untuk semua.

0 comments: